TILASTOLLISET PERUSANALYYSIT SPSS-OHJELMISTOLLA
Tavoitteet:
Tällä kurssilla on tavoitteena opettaa tutkijoille SPSS-ohjelmiston käyttöä tilastollisten analyysien toteutuksessa. Pääpaino on valikoiden avulla tapahtuvan ohjelman käytön opetuksessa. Kurssi on itsenäinen kokonaisuus. Koko kurssin opetus tapahtuu etänä, menetelmäopetuksen ohessa harjoittelemalla esimerkkiongelmia ratkaisemalla. Ohjelmistolla tapahtuvan ratkaisun yhteydessä opetellaan aineistojen käsittelyä, analyysiongelmien jäsentelyä, menetelmien tulkintaa sekä tulosten raportointia. Tavoitteena on lisätä tutkijoiden omien aineistojen käsittelymahdollisuuksia, menetelmätuntemusta sekä omatoimisuutta analyysien toteutuksessa. Analyysien toteutuksessa aputyövoimaa käyttävillekin tutkijoille kurssi tarjoaa mahdollisuuden saavuttaa kommunikoinnissa paremmin toimiva taso.
Opetusajat: 25.9. klo 9.00-16 ja 26.9. klo 9.00-15 (sisältävät lounas – ja kahvitauot)
Paikka: ATK-luokka KT285
Kurssin opettaja/vastuuhenkilö: Biostatistikko Tero Vahlberg
Kohderyhmä (etusijalla): väitöstutkijat
Kurssin osallistujamäärä on rajattu: ~20 ilmoittautumisjärjestyksessä
Opintopisteet: 1op (osallistuminen molempina päivinä + itseopiskelumateriaaleihin tutustuminen)
Tiedustelut: Emmi.Alakarppa@oulu.fi
Materiaalit: Moodle-opetusympäristö
Tekniset vaatimukset: Oulun yliopiston tunnukset (ATK-luokan koneisiin ja Moodle-kurssialueelle kirjautumiseksi).
Voit käyttää kurssilla myös omaa kannettavaa, johon on asennettu SPSS-ohjelma
Oulun yliopiston henkilökunta voi ladata maksutta SPSS-ohjelmiston työpöydällä (Oulun yliopiston koneet) olevan Software Centerin kautta. Oulun yliopiston opiskelijoilla on puolestaan mahdollisuus ostaa SPSS-ohjelmisto sopimushintaan (https://www.oulu.fi/th/spss).
IT-tuesta (yliopisto tai sairaala) voi myös kysyä lisätietoa SPSS-ohjelmiston hankkimiseksi.
KURSSIOHJELMA
I PÄIVÄ KLO 9 – 16
Miten käytän ohjelmaa?
(Ohjelman käyttöliittymään tutustuminen)
Miten käsittelen aineistoja?
(Aineistojen talletus, aineistojen sisäänluku, aineiston muokkaus, uusien muuttujien luonti)
Miten tutkin luokittelevan muuttujien jakaumaa?
(Frekvenssijakauma, pylväs- ja piirakkakuviot)
Miten tutkin ja havainnollistan luokittelevien muuttujien välisiä yhteyksiä?
(Frekvenssiaineistojen analyysi, ristiintaulukointi, Khiin neliötesti, Fisherin tarkka testi, McNemarin testi, ristitulosuhde, suhteellinen riski, pylväs- ja piirakkakuviot)
Miten tiivistän numeerisen muuttujan jakaumaa tunnuslukuihin ja miten havainnollistan jakaumaa?
(Tunnusluvut, histogrammi, runko-lehti-esitys, laatikko-jana-kuvio, normaalisuustestit)
Miten vertailen numeerisen muuttujan jakaumia kahden ryhmän välillä?
(Kahden otoksen t-testi, Mann-Whitneyn U-testi, parittainen t-testi ja Wilcoxonin merkittyjen järjestyslukujen testi)
II PÄIVÄ KLO 9 – 15
Miten vertailen numeerisen muuttujan jakaumia kolmen tai useamman ryhmän välillä?
(Yksisuuntainen varianssianalyysi, Kruskal-Wallisin testi)
Miten analysoin ja havainnollistan numeerisen muuttujien välisiä yhteyksiä?
(Pearsonin korrelaatio, Spearmanin järjestyskorrelaatio, sirontakuviot)
Miten tarkastelen ja havainnollistan selittävien muuttujien yhteyttä numeeriseen vastemuuttujaan.
(Regressiosuorat ja lineaarisen regressioanalyysin perusteet)
Miten tarkastelen ja havainnollistan selittävien muuttujien yhteyttä kategoriseen vastemuuttujaan.
(Logistisen regressioanalyysin perusteet)
- Opettaja: Emmi Alakärppä
- Opettaja: Tero Vahlberg