Opettajan pedagogiset opinnot yliopisto-opettajille (60 op).

Yliopistopedagogiikan opinnot (35 op) on tarkoitettu Oulun yliopiston henkilökunnalle. Opintoihin haku tapahtuu joka toinen kevät Opintopolussa. Hakukohteen kuvaus ja valintaperusteet julkaistaan Opintopolussa vuosittain ennen haun alkamista. Osallistujat valitaan kyseisen haun perusteella seuraavana lukuvuonna alkavaan kokonaisuuteen. Osallistujia ei voida valita opintoihin kesken toteutusta tai ilman hakua.

Opinnot alkavat syksyllä ja toteutetaan suomen kielellä. Opintojen tavoitteena on vahvistaa osallistujien opettajaidentiteettiä ja kehittää heidän pedagogista ajatteluaan ja opetustaitojaan yliopisto-opetuksen laadun parantamiseksi ja opiskelijoiden valmistumisen tukemiseksi. Lisäksi opinnot suoritettuaan osallistuja osaa analyyttisesti jäsentää ja kuvata ihmisen kasvun eri vaiheisiin ja tilanteisiin liittyviä pedagogisia ilmiöitä ja pedagogista vuorovaikutusta kasvatuskentän eri osa-alueilla. Hän osaa hyödyntää kasvatustieteen eri osa-alueiden peruskäsitteistöä ja -teorioita sekä tietoa kasvatustoiminnan ja -ajattelun historiallisesta kehittymisestä. Opintojen aikana osallistuja kehittää kasvatusalan asiantuntijuutta ja perehtyy alan tutkimukseen.

Opinnot koostuvat neljästä kasvatustieteen perusopintojen opintojaksosta sekä tutkimusperustaisesta opetusharjoittelusta ja siihen kytkeytyvästä didaktisesta seminaarista. Opinnot kestävät kahden lukuvuoden ajan opetussuunnitelman ajoituksen mukaisesti (2024–26).

Opinnot koostuvat paikan päällä, etänä tai hybridinä toteutettavista seminaareista ja vertaisryhmätyöskentelystä. Opintojen suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista luentoihin, seminaareihin, ryhmätapaamisiin, mentorointiin sekä Opintori-tapahtumaan itsenäisen opiskelun ohella. Arviointikriteerit esitellään kullakin opintojaksolla.

Opinnot vaativat sitoutumista ja ne tulee suorittaa myönnetyn opiskeluoikeuden puitteissa. Suoritetut yliopistopedagogiikan perusopinnot (25 op) ja yliopistopedagogiikan aineopinnot (35 op) tuottavat 60 op:n kokonaisuuden yliopistojen tutkinnoista annetun asetuksen (986/1998) mukaisesti (opetustoimen henkilöstön kelpoisuutta koskevat opettajan pedagogiset opinnot 60 op). Yliopistopedagogiikan opinnot on suunnattu yliopistossa toimiville opettajille. Tutustu asetukseen opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista Finlexissä.

Opintokokonaisuuden vastuuhenkilö on Minna Uitto


Osaamistavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan osallistuja osaa:

- analysoida ja tulkita opetusta ja oppimista sekä omaa oppiainetta koskevaa teoreettista tietoatunnistaa erilaisten pedagogisten työyhteisöjen toimintaa, kulttuuria ja kehittämistä sekä opettajan tehtäviä erilaisissa koulutusorganisaatioissa
- tunnistaa erilaisten oppimisympäristöjen mahdollisuuksia
- suunnitella, toteuttaa, arvioida ja luoda uusia opetusratkaisuja eri koulutusorganisaatioihin pedagogisesti perustellen, opetussuunnitelma ja oppijat huomioon ottaen
- soveltaa pedagogista tutkimusta välineenä oman työn toteuttamisessa ja kehittämisessä
- reflektoida omaa opettajaidentiteettiä, tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan opettajana sekä syventää omaa pedagogista käyttöteoriaa

* * * * * 

Teacher's pedagogy studies for university teachers (60 ECTS).

University pedagogy studies (35 ECTS) are intended for the employees of the University of Oulu. Application for studies takes place every other spring at Studyinfo. The description of the studies and the selection criteria are published in Studyinfo every year before the start of the application. Based on the application, participants are selected for the studies that begin in the following academic year. The participants cannot be selected for the studies without an application.

The studies begin in the autumn and are organised in English. The studies aim to reinforce participants' teacher identity and to develop their pedagogical thinking and teaching skills to improve the quality of university teaching and to support the graduation of students. At the end of the studies, the participant is expected to be able to analytically understand and describe pedagogical phenomena connected with the various stages and situations in a human being's growth as well as pedagogical interaction in different areas of the educational field. The participant knows how to use the basic concepts and theories in different fields of education, including knowledge on the historical development of educational activity and thinking. During their studies, the participant develops their educational expertise and familiarize themselves with the research in the area.

The studies consist of four basic-level educational science courses and research-based teaching practice and a didactic seminar that is connected to it. The studies last for two academic years in line with the curriculum schedule (2024–26).

The studies consist of onsite, online or hybrid seminars and peer group studying. Completing the studies require active participation in lectures, seminars, group meetings, mentoring sessions and University Pedagogy Theme Day (Opintori) event alongside regular independent studying.

The studies require commitment and must be completed within the framework of the granted study right. The completed basic studies in the University Pedagogy (25 ECTS) and Intermediate studies in University Pedagogy (35 ECTS) produce a total of 60 ECTS credits in accordance with the Government Decree on University Degrees (986/1998) (Teacher's pedagogical studies 60 ECTS concerning the qualification of teaching staff). University Pedagogy studies are designed for university teachers. See the decree on the eligibility requirements for teaching personnel in Finlex.

The responsible person for the studies is Minna Uitto

Learning outcomes

After completing the studies, the participant will be able to:

- Analyze and interpret teaching and learning as well as theoretical knowledge related to their own subject area.
- Identify the activities, culture, and development of various pedagogical work communities, as well as the roles of teachers in different educational organizations.
- Recognize the possibilities of different learning environments.
- Plan, implement, evaluate, and create new teaching solutions for various educational organizations, with pedagogical justifications, taking into account the curriculum and learners.
- Apply pedagogical research as a tool in the implementation and development of their work.
- Reflect on one's own teacher identity, identify their own strengths and development needs as a teacher, and deepen their own pedagogical theory.