Kurssilla yhdistyy kolmen opintojakson sisällöt ja tavoitteet. Kokonaisuuden tavoitteena on syventää opintojaksojen tavoitteisiin kytkeytyvää osaamista nimenomaan varhaiskasvatustyön sekä varhaiskasvatustieteen ja tutkimuksen näkökulmasta.

410086P Opetus ja kasvatuksellinen vuorovaikutus 2op

410085P Kasvu, kehitys ja oppiminen 2op ja 

410084P Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena 2op

Opintojaksojen (kokonaisuuksien) kuvaus Pepissä / Course information in Peppi

https://opas.peppi.oulu.fi/fi/opintojakso/410084P/7304

https://opas.peppi.oulu.fi/fi/opintojakso/410085P/7305

https://opas.peppi.oulu.fi/fi/opintojakso/410086P/7306

Osaamistavoitteet / Learning outcomes:

410084P
  • eritellä kasvatustieteen peruskäsitteitä ja lähestymistapoja
  • tunnistaa kasvatustieteellisen tutkimuksen keskeisiä tutkimuskohteita
  • kuvata kasvatustieteen pääsuuntauksia
  • soveltaa kasvatustieteen käsitteitä ja tutkimustuloksia kuvatessaan ja analysoidessaan käytännön kasvatustilanteita
410085P
  • määritellä ja analysoida oppimista kasvatuspsykologian ja oppimistutkimuksen näkökulmasta
  • kuvata kasvatuspsykologian tutkimusalueet ja -tehtävät
  • vertailla kasvatuspsykologian tutkimustraditioita erilaisina tapoina luoda tietoa yksilön kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
  • analysoida kriittisellä ja kehittävällä otteella kasvatustodellisuutta ja omaa toimintaansa siinä hyödyntäen tietoaan kasvatuspsykologian peruskäsitteistä ja tutkimusmenetelmistä
  • reflektoida omaa toimintaansa oppijana ja opettajana psykologisen tiedon avulla
410086P
  • tunnistaa ja ymmärtää oppimisen ja opettamisen peruskäsitteet ja perusprosessit
  • kuvata opettajan pedagogisen ajattelun ja toiminnan sekä vuorovaikutuksen merkitystä kasvatus-/ja opetustilanteissa
  • soveltaa oppimisteoreettisesti perusteltuja periaatteita oppimisen mallien ja oppimisympäristöjen suunnitteluun
  • soveltaa teoreettista tietoa käytännön työelämän haasteiden ratkaisemisessa


Sisältö / Contents:

Opintojakson tehtävät ja suorittaminen: 

·       Aktiivinen osallistuminen tapaamisissa, ennakkotehtävien tekeminen

·       Omassa työssä tehtäviä haastattelu/havainnointitehtäviä (erilliset ohjeet)

·       Kirjallisuuteen ym. aineistoon perehtyminen

·       Jakson kokoava loppututkielma (tallennus Moodleen)

·       Tutkielman esittely (posteri tai diaesitys)

.       Aiheiden syventäminen ja pohtiminen saamelaisen varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatuksen opettajuuden kautta


Aikataulu / Schedule:

Syys-joulukuu 2023

Arviointiasteikko / Grading:
HYV/HYVL