Erityispedqagogiikan syventäviin opintoihin kuuluva kokonaisuus, jossa opiskelija perehtyy muun muassa lahjakkuuden käsitteeseen. Hän perehtyy kehityksen
ääripäihin: lahjakkuuden ja kehitysvammaisuuden edellyttämiin
pedagogisiin erityistarpeisiin sekä lapsen ja nuoren arviointiin.
Opiskelija oppii käyttämään erityispedagogisia keinoja ja interventioita
lahjakkuuden tunnistamiseen ja eriyttämiseen. Opiskelija syventää tietoaan
arvioinnista tieteellisenä ja ammatillisena toimintana. Hän osaa analysoida niiden
ominaisuuksia sekä tuntee ja osaa arvioida diagnostista päätöksentekoa.
Opiskelija yhdistää arvioinnin ratkaisuihin ja keinoihin ja osaa kuvata
arvioinnin eettisiä ulottuvuuksia. Hän oppii arvioimaan oman työnsä
vaikuttavuutta. Hän tutustuuälykkyystesteihin, ICF-toimintakykyluokitukseen ja GAS menetelmän mukaiseen tavoitteiden asettamiseen ja arvioimiseen .